Tuesday, February 15, 2011

Kenapa Guna Nickname 'Admiral Hafiz'?- Soalan Paling Kerap Pernah Aku Dapat!

Sewaktu Form 5

Entry ni sebenarnya sudah aku post, tapi masih lagi ramai yang bertanya:
Kenapa pilih nama 'Admiral Hafiz' sebagai nickname?
Selalu sangat orang cakap, aku ni peminat Brand Admiral.. Aisshh.
Confirm2 la bukan.


Sebab pertama:
Aku tak nak campurkan kehidupan maya dan kehidupan realiti.
Bagi aku, biarlah orang di alam maya kenal aku dengan nama Admiral Hafiz.

Sebab kedua:
Nama tu saja yang dekat dengan nama asal aku, Amirul Hafiz.
Malas aku nak guna nama merepek2. Bukan cara aku kot.

Sebab ketiga:
Ni adalah sebab yang paling penting sebab aku dah mula guna nama 'Admiral Hafiz' semenjak daripada zaman persekolahan lagi.
Ketika membuat persediaan akhir sewaktu peperiksaan SPM,
Cikgu sejarahku secara tiba2 bertanya kepadaku.

Cikgu: Amirul, kamu tahu tak yang sebenarnya nama kamu, Amirul ni nama yang hebat?
Aku: Eh, kenapa Cikgu? Tak tahu la pulak saya.
Cikgu: Tentu kamu pernah dengar tentang kehebatan Amirul Mukminin (Ketua Orang Mukmin). Orang2 Barat sangat kagum dengan kehebatan yang ditunjukkan oleh Saidina Umar al-Khattab. Maka,mereka mengambil nama Amirul itu dan ditukarkan kepada Admiral.
Aku: Owh, macam tu pulak ye? Baru saya tau. (muka bangga..haha)

Ini pula apa yang aku dapat daripada Wikipedia. Wikipedia pun wikipedia la.

Klik untuk lebih jelas

Jelas sekali, orang2 Barat dahulunya memang mengagumi kehebatan perjuangan orang2 Islam.
Maka tidak hairanlah, seorang penulis berketurunan Yahudi bernama Michael H.Hart telah menulis sebuah buku bertajuk 'The 100' pada tahun 1978.
Buku yang menghimpunkan 100 orang tokoh yang mempunyai pengaruh terbesar dalam sejarah manusia.
Berikut adalah senarai Top 10 Tokoh Paling Berpengaruh Dunia.

1) Nabi Muhammad SAW
2) Isaac Newton
3) Nabi Isa AS
4) Siddartha Gautama Buddha (pengasas agama Buddha)
5) Confucius (menyebarkan fahaman Confucius)
6) St. Paul (menyebarkan agama Kristian)
7) Ts'ai Lun (penemu kertas)
8) Johan Guternberg (penemu mesin cetak)
9) Christoper Columbus (penemu benua Amerika)
10) Albert Einstein (penemu Teori Relativiti)
Meskipun Michael Hart bukan seorang yang berketurunan Islam,
tetapi beliau meletakkan Nabi Muhammada SAW di tempat pertama sebagai orang yang paling berpengaruh dalam sejarah dunia.
Ianya kerana Baginda bukan sahaja pemimpin agung secata intelektual (IQ), malah hebat dalam emotional (EQ) dan jugak dalam spiritual (SQ).
Sehingga kini, pengaruh Baginda masih kuat. Lihat saja dalam sekeliling kita.
Setiap saat nama Baginda disebut2 dan dilaung2 melalui seruan azan.
Selain itu, terdapat seorang lagi pemimpin agung Islam yang berada dalam carta tersebut.
52. Saidina Umar bin al-Khattab
-Khalifah ar-Rasyidin yang ke2
-Digelar Amirul Mukminin (Ketua Orang Mukmin)
-Penerus cita-cita Rasulullah SAW

Sempena Maulidur Rasul pada hari ni, marilah kita kenang kembali perjuangan Rasulullah dan tokoh2 Islam yang lain.
Mereka berjuang habis-habisan dalam menegakkan Islam. Tapi kita?
Apa sumbangan kita kepada Islam khususnya?
Jangan terlalu taksub dalam kempen anti-Valentine, sehinggakan yang kita terlupa hari ini adalah hari keputeraan Junjungan Besar, Nabi Muhammad SAW.



Setiap minggu paling kurang, mesti aku akan pasang video ni.
Memang tak dinafikan, setiap kali aku tonton video ni, aku pasti akan menangis.
Mungkin kerana hati ni tak tertahan bila mendengar cinta Rasulullah SAW kepada umatnya.
Korang pun tengoklah eh video ni. Serius aku cakap, memang penuh dengan makna.
Video daripada Trainer ESQ , saurdara Firdaus Djamaris ketika rancangan Halaqah Sentuhan Qalbu di TV9 dulu.

Bersama Trainer ESQ, Firdaus Djamaris



p/s: Harap lepas ni xda yang tanya lagi pasal nickname ni eh. Errr..ada soalan lain lagi?

35 comments!:

Yuyu Zulaikha said... BALAS

oooo.. patut la dia hebat.. yuyu nak jadi admiral yuyu la :P

Unknown said... BALAS

tapi dlm byk2 blogger, nama ko leh senang ingat, sebab ada 'admiral' tu, :)

Leyha said... BALAS

huhuhu . nama yang mudah diingati dan senang dipanggil itu yang penting~ hehehe :D

Unknown said... BALAS

camtu rupanya... tak sempat nak tanya... selamat dah terjawab...

singgah masterfaiz.com ya..

bidadariMu said... BALAS

He is the sweetest things in this world..
MUHAMMAD..
Ya Rasulullah..
semoga kte mengambil iktibar setelah melihat video tu..

shazzy :) said... BALAS

abg, nape gune nama admiral hafiz? wakakakaka jangan marah :P

Fairuz Zainal said... BALAS

cg sejarah tu btul ke info yg dia bgtau tuh? hahaha. mcm tak je.

feyza said... BALAS

teringin nk baca bku tuu~~

Pozi ABB said... BALAS

hahaha.. aku baru google maksud ADMIRAL pagi tadi...

adrinaqamarina said... BALAS

ha, time kte ternampak yang nama awak amirul hafiz, then kte cuma terpikir sebab kedua tu je, nama dekat3 dengan nama betol.

:)

Admiral Hafiz said... BALAS

@y u y u Z u l a i k h a haha
boleh2
silakan yuyu

Admiral Hafiz said... BALAS

@Ieda Al-Habsyi yeke
wah terharunya

Admiral Hafiz said... BALAS

@LehaMY betul 2
sgt setuju

Admiral Hafiz said... BALAS

@masterfaiz.com hehe
lps ni klu nk tnye papa lg
tnye la eh

Admiral Hafiz said... BALAS

@hani raihan aminnnn
jom g recharge!

Admiral Hafiz said... BALAS

@shazzy :) amboi2

Admiral Hafiz said... BALAS

@fairuz yg 2 aku no komen
haha

Admiral Hafiz said... BALAS

@Pijahh' de-Arr baca kt tenet pn ada
ebook

Admiral Hafiz said... BALAS

@Pozi ABB haha
knp?

Admiral Hafiz said... BALAS

@adrinaqamarina haha
xper
ramai yg pkir mcm 2 gak

mie said... BALAS

gue ingatkan bakal admiral..
heheheee

Unknown said... BALAS

aku ada koleksi buku 100 plg berpengaruh ni. beli dh dkt 10 tahun. masih relevan dan seronok dibaca :)

Admiral Hafiz said... BALAS

@mie klu ye pn
apa salhnya kan?
hehe

Admiral Hafiz said... BALAS

@Dawa wah
lama dah 2
pinjam leh?
hoho

De Mois said... BALAS

Orang barat memang suka ambil contoh kehebatan orang Islam. Kemudian ditukar namanya. Tapi kita ni tak ambik pun kehebatan pejuang kita yang terlebih dahulu kan.

Revolusikan hidup dengan SuaraSendiri

Mohd Firdaus said... BALAS

owh, bru tau..ye la, x pnh cite mana ktorg nk tau..unik sgt nama bro tu..tp best..huhuhu



New Entry: Mari Belajar Sifir 11 Cara Pantas!
Cara Mudah Lajukan Mozilla Firefox
Apa Makna Maulidur Rasul Yang Sebenarnya..

Along Fina said... BALAS

aslmkm...

siyes la, aku pun nangis kot bila tengok vidoe tu. sangat2 terharu + sedihhhh~

Admiral Hafiz said... BALAS

@De Mois 2 la
jadikan iktibar eh

Admiral Hafiz said... BALAS

@~ch@wi~ hehe
thanks
ada nk tnye apa2 lg x?

Admiral Hafiz said... BALAS

@FiNa samalah kita
semoga kita sentiasa ingat dan xpernah lupa sirah perjuangan Rasulullah SAW
aminn

hollowgram said... BALAS

wah...dah rasa cam ade chemistry dengan owner blog ni.

pertama, info yang bagus mengenai nama admiral tu. baru je tau org barat ambik admiral dari perkataan arab. kebetulan nama aq pun ade perkataan amirul juga.. ;D

kedua, tajuk buku 100 most influence men in the history. baru je minggu lepas lecturer suruh buat assignment mengenai buku ni.

Admiral Hafiz said... BALAS

@hollowgram haha
mcm 2 pulak?

nway gud luck wat eseiment 2 k

shamyheart said... BALAS

ooo, begitu rupanya.. patutla hebat

Admiral Hafiz said... BALAS

@sha hehe
thanks ya

reezluv said... BALAS

nickname aku gak takde sape tau lagi asal usulnya..ehehe