Wednesday, February 16, 2011

3 Sebab Kenapa Aku Tak Minat Nak Follow Twitter Artis

Rasanya sekarang sudah ramai yang mula beralih kepada Twitter daripada Facebook kan?
Memang tak dinafikan, salah satu sebab kenapa ramai yang mula menggunakan Twitter adalah untuk berinteraksi dengan artis2 kegemaran mereka.
Tapi secara peribadi, aku lagi prefer untuk follow orang2 biasa saja berbanding follow twitter2 artis.
Kenapa?

1) Diorang jarang / takkan balas tweet korang.
Yang ajaibnya, kalau puji2 diorang, lambat saja diorang nak balas. Tapi kalau kutuk? Sepantas kilat dah respond!

2) Diorang kalau reply pun, macam tak ikhlas.
Kisah benar. Pernahlah aku tweet artis ni. Bukan main panjang aku tulis. Sampai habis 140 perkataan.
Yela, hari tu dia keluar dalam Metro, so tweet la.
Last2 tau dia balas apa? = 'Haha"
Cis! Terus aku unfollow.
Nak kata buzy, dengan artis2 lain, semangat lak dia balas panjang2.

Paling penting:

3) Diorang suka balas guna RT (retweet).
Yang ni memang aku tak berkenan langsung la. Nak balas 'hye' saja pun, nak RT. Tak ke semak timeline followers yang lain?

3 Sebab di atas ni aku tujukan kepada segelintir artis ya.
Bukan SEMUA. Cuma segelintir saja artis yang macam ni.
Malah, yang bukan artis pun sebenarnya ramai yang selalu buat macam ni jugak.

Fungsi Twitter sama seperti SMS
Setiap kali kita update status kita di Twitter, sama seperti kita menghantar SMS kepada setiap followers kita.
Jika ada yang suka, maka diorang akan balas menggunakan 'reply' dan maka itu, terjadilah perbualan antara 2 hala saja.

Pernah dapat SMS yang orang tersalah hantar ke handphone kita?
Samalah seperti kes balas menggunakan RT.
Jika sekali sekala dapat SMS macam tu, mungkin boleh dimaafkan.
Tapi kalau setiap saat dapat SMS yang tersalah hantar, tidakkan ia cukup menjengkelkan?

Retweet untuk share perkembangan dan update terbaru yang dirasakan perlu untuk dikongsi kepada orang lain saja.
Kalau setakat nak balas 'Hye' sahaja, rasanya tak perlulah untuk RT ya.
Guna saja reply yang biasa. Kesian aku tengok member2 yang baru nak belajar guna Twitter.
Timeline penuh dengan tweet artis je. Ha, sapa suruh follow diorang!

Tapi tak semua artis kat Malaysia ni aku tak follow.
Ramai jugak artis yang masih aku follow, kerana bagi aku, diorang sangat mesra melayan peminat2 di Twitter.
Antaranya: @helizahelmi

Tak sampai 1 minit aku tweet, terus dia reply..
semangat aku nak g solat jumaat! hoho

Oh ya! Ada artis lelaki sorang ni pun tak kurang mesranya dalam Twitter.
Tak percaya? Jom tweet: @admiralhafiz
Sweet kan beliau? haha



p/s: Harap2 ada artis yang nak komen entry ni. Lisa surihani? Ataupun Heliza Helmi lagi? Yang pasti, aku taknak Ifa Raziah yang komen! Hahaha

58 comments!:

Amir Izzat said... BALAS

waah! Heliza teu..ha..artis admiral hafiz? artis baru ek?hahah..ak gheti la twitter nie...macam bosan je..hehe...

p/s: apala sangat artis tue..hoho

Unknown said... BALAS

best ye heliza reply..
saya x twitter pun..

woot woot said... BALAS

gatai ! hahahhaa..nak heliza jer ! grrr



tapi iqram dinzly best,siap panggil aku adik..hahahhahaha

Unknown said... BALAS

http://www.tengkunizam.com/ last skali tu mmg aku jeles ! hahahha

Nur Areefah said... BALAS

tweet la saya, nanti saya reply

-bakalArtis :P

NurAreefah.com

bidadariMu said... BALAS

betul3, twitter klu rmai follower bes, tapi nk syok cndri pun bolehh hehe

lizz said... BALAS

aku bukan artis,bley komen x?kikikiki. artis lain aku xtau sgt ar.tp,ade gak kwn ngn artis.sbnrnye bkn diorg xnk reply.tp,artis yg suam2 kuku pun skali mention masuk adelah dlm 200 plg sket. so,nk slamatkan keadaan..die jz jwp sket2 unless ngn kwn2 pnjg sket. if ngn fanz,kene adil.kang sorg panjg,sorg pendek sket..pun jd isu. kite x ade kat tmpt diorg kot..tp, mcm ko ckp..bkn semue artis.

part RT plak,ade gak alasannyer tp mcm dh terpanjg lak komen ni,malas ar.hehehehe

adrinaqamarina said... BALAS

artis yang nama admiral hafiz tu sombong giler

haha

agak3 nak kena ketuk tak? :PP

farasakura said... BALAS

syok ke ade twitter ???

alynn malynna said... BALAS

ahaha...ceh artis konon....

ade twitter..tp x aktif..=)

mr.syazwan said... BALAS

masih tiada twitter

so tidak mengerti lagi

hehe

najihah sahami said... BALAS

haha..ni lisa surihani kuek kuek datang komen..hehehhee

:P

Unknown said... BALAS

a.a kan.penuh tweet artis jerk..

layan jelah.. :)

muhdzahari said... BALAS

tak berapa suka follow artis jugak. tapi terfollow lisa surihani (owh!) dan zizan raja lawak. tapi lisa tak reply wish selamat malam aku. maybe dia ingat aku ni gatal ke hape. tapi tak apalah, lisa surihani punya pasal.

btw trimas for the recommendation for heliza. nak follow lah. hehehe. my twitter @muhdzahari :)

mie said... BALAS

wakil heliza helmi datang komen..
betul juga tu..
penuh RT saja..

mirul said... BALAS

biasenye aku tak mengharap artis balas mention aku kalau aku follow diorg kat twitter. haha. lagipon, tah2 PA diorg yg tolong updatekan twitter diorg. (fast fact= hanya 8% org US ada twitter)

Asfan Ash said... BALAS

saya tweet abang artis ni xreply pon? (tipu) :P

Asfan Ash said... BALAS

grrr benci gila gua dengan comment moderation ni

MaTNaggeR said... BALAS

baru wat twitter je ni.... tak ade g follow artis. macam hampeh je kalau tak kene layan huhu....

MéuzAngelo™ XXIII said... BALAS

pastu artis2 ni byk tweet mende mengarut.. kalo tgh gadoh dgn artis lain kite gak jadi mangsa.. huhu

Admiral Hafiz said... BALAS

@Amir Izzat awal2 mmg bosan
tp bila dh lama2
best lak

Admiral Hafiz said... BALAS

@Haz haha
mestila best
senyum x henti2 sepanjang nk g solat jumaat 2

Admiral Hafiz said... BALAS

@woot woot perghh
kem salam kat dye eh

Admiral Hafiz said... BALAS

@Tengku Nizam try la tweet dye tgk

Admiral Hafiz said... BALAS

@Nur Areefah hehe
bakal artis eh
hehe

Admiral Hafiz said... BALAS

@hani raihan mmg twitter tmpt utk syok sendiri je pn

Admiral Hafiz said... BALAS

@lizz komen panjang2 mcm ni la aku suka

alaaaa
aku bru nk dgr psl RT tu
komen la lg

Admiral Hafiz said... BALAS

@adrinaqamarina amboi3

ketuk kang, padan muka

Admiral Hafiz said... BALAS

@farasakura best2
seyes

Admiral Hafiz said... BALAS

@alynn malynna tweet la saya
jom2

Admiral Hafiz said... BALAS

@mr.syazwan haha
wat la 1
t paham la

Admiral Hafiz said... BALAS

@najihah sahami wah
bangganya!

Admiral Hafiz said... BALAS

@alinac lover bunyi pasrah je ni

Admiral Hafiz said... BALAS

@muhdzahari apsal leh terfollow awek aku lak ni ? (lisa surihani)?

Admiral Hafiz said... BALAS

@mie haha
aku xtaw nk komen apa psl ni dah

Admiral Hafiz said... BALAS

@ruler haha
aku mengharapkan klu aku tweet diorg, diorg akan balas

tp masalahnya byk kali tweet, xpnh nk balas

Admiral Hafiz said... BALAS

@ARC™ adek tersalah tweet ni

Admiral Hafiz said... BALAS

@ARC™ haha
nk wat mcm mana
aku suka bila bukak2
tgk comment ngah beratur utk diapprove

hahahaha

Admiral Hafiz said... BALAS

@MaTNaggeR kalau mcm 2
meh follow aku
jom2

Admiral Hafiz said... BALAS

@MéuzAngelo™ XXIII yg 2 aku sgt setuju

ingt nk letak dlm list
cuma mcm rasa pelik la
so xletak la

Nizam said... BALAS

betul-betul... tapi tak semua macam tu kan...

Miz Fieza said... BALAS

fiza baru sign up twitter nie semalm..hahha jakun tak??tak tahu ar guna twitter nie cam ner

Admiral Hafiz said... BALAS

@Nizam aah
xsemua mcm 2

Admiral Hafiz said... BALAS

@Sweet like Strawberry hehe
xper
awal2 mmg mcm 2
sama la

Unknown said... BALAS

@Admiral Hafiz ala , aku bukan knl rapat dgn die pun , xpenah jmpe depan2 pon , lain r ko , haritu ko gathring times squares , ko ade kan ? msesti ko jumpe die , huhu

Admiral Hafiz said... BALAS

@Tengku Nizam haha
npe x g gath 2?

Dauspozi said... BALAS

Kalau via twitter, artis paling friendly ialah kak Siti Fathiyah yang berlakon dalam drama Hani TV3 as Doktor ALIAH tu.. dan sorang lagi kak Heliza.. Aku suka diorang berdua, rajin reply.. lain la mcm minah Dania tu, kalau kutuk je baru respon..

Hasrol Nizam said... BALAS

aku tak follow pun heliza tu.haha..

Admiral Hafiz said... BALAS

@Dauspozi haha
betul sgt 2
Siti fathiah 2 cepat je balas kan?

Admiral Hafiz said... BALAS

@Hasrol Nizam abes 2 sapa artis yg ko follow?

Mr. Swift said... BALAS

Huiyooo Heliza tuh. :)

Hanis Amanina said... BALAS

RT tu retweet ye? ingatkan 'refer to'. hehe

shazzy :) said... BALAS

agak la. yang tak reply lansung tu lagilah hampeh =.= haha siap print screen ek heliza reply :P

Asfan Ash said... BALAS

cis aku sebagai pembaca rasa xpuas ati tgk komen aku tak diterbitkan

Admiral Hafiz said... BALAS

@Mr. Swift haha
jeles la 2
hehe

Admiral Hafiz said... BALAS

@Amanina aah
retweet
xper2
explore la lg eh psl twitter ni

Admiral Hafiz said... BALAS

@shazzy :) mestila
dah dia nk ironkan lg baju melayu

Admiral Hafiz said... BALAS

@ARC™ haha
ok2
tgkla
t klu ada masa, aku disable comment moderation 2