Sunday, August 28, 2011

#kalausayaPM : Idea Kreatif Bakal Perdana Menteri Malaysia



Semalam, 27 Ogos 2011, Perdana Menteri kita, Dato' Sri Najib Abdul Razak telah mengumumkan penukaran nama 'Puduraya' kepada 'Pudu Sentral'.
Memang seperti yang dijangkakan, ada yang bersetuju & ada juga yang tidak bersetuju dengan penukaran nama tersebut.
Serentak dengan itu, timeline di Twitter diwarnai dengan hashtag #kalausayaPM , khas bagi mencadangkan idea-idea kepada Malaysia jika kita dilantik sebagai Perdana Menteri Malaysia.



Berikut adalah tweet menarik bagi #kalausayaPM :
  • menang match ke kalah ke, saya akan tetap buat cuti untuk pelajar semua. - @NazihahAnuar
  • saya wajibkan murid untuk belajar bahasa tamil, cina ataupun arab. - @AliaMustaphaa
  • Tak perlu bawa beg berat-berat ke sekolah. Cukup untuk Ipad, Iphone, Ipod and Notebook. - @eloksangatlatu
  • sekolah outfit bebas tak payah pakai school uniform , sekolah ada locker jangan harap nak bawak buku teks banyak banyak. - @SarahKhir_
  • isteri saya kena pakai tudung nak tutup rambut dia yang besar tu #Oops - @Mradibshauqi
  • saya kekal nama puduraya..bhasa mnunjukkan bangsa.. - @fiz_pakya
  • say good bye to Capitalism and Welcome to Communism. - @farhan_zali
  • no more PLKN. a waste of time and money. - @razzuan
  • saya akan suruh keluarga saya hidup biasa macam rakyat lain yang hanya pakai cincin belah rotan. - @farahinsyaheera
  • dh lama buat hukum hudud!! - @nickharh
  • saya akan buang Menteri-menteri yang belagak terutama yang muka plastik. - @MaHz_OnTwiT
  • saya guna duit rakyat dengan melancong ke luar negara. - @nrnzhmhdnr
  • wifi percuma di semua tempat.. - @tevanraj
  • mesti ikut mcm pemerintahan mcm khulafa ar-Rasyidin. - @Faris_Izz
  • indon bangla Nepal semua aku hantar balik!!! - @NadiaKenny
  • saya nk tukar nama2 tempat kasi selit nama2 saya. - @ziza_namza
  • mondays & fridays would be holidays. - @skidzomaniac
  • saya nak wajibkan semua shopping mall sediakan kemudahan surau yang cukup besar dan selesa. Bukan mcm kt Garden tu. - @norfa90
  • semua tempat ade aircond termasok tandas awam , perhentian bas dan laen2. - @afiqra
  • setiap rakyat akan dapat jersey Malaysia free kalau pergi stadium tiap kali perlawanan Malaysia. - @oren137
  • saya takkan buat ucapan "...di Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak.." Like HELLO? Sabah and Sarawak is in Malaysia!! - @ohMELg
  • saya nak naik kereta limousin yg paling panjang dlm dunia. - @ZharifBux
  • saya nk beli nasi bungkus dan bayar pakai duit seribu sekeping,dan ckp keep the change sambil angkat kening sebelah. - @rafiqararrr
  • saya nak kahwin empat. Bayangkan empat Rosmah - @hadimohdnor
*Dan banyak lagi di #kalausayaPM

Walupun sesetengah tweet mereka ada yang tidak masuk akal dan berbunyi sarkastik, tetapi ada juga benarnya.
Memang tidak dinafikan, menjadi seorang Perdana Menteri bukanlah satu tugas yang cukup mudah.
Dunia telah menyaksikan jatuh bangunnya sesebuah negara memang dipengaruhi oleh pemimpin yang mentadbir sesebuah negara.
Jadi, sama-samalah kita pilih pemimpin yang betul-betul memperjuangkan nasib rakyat, bukannya pemimpin yang hanya mementingkan kroni-kroni mereka sahaja.



p/s: Cuba teka, gambar siapa yang ada pada banner di atas itu (Perdana Menteri Malaysia Ke7) ? Haha 

18 comments!:

Anonymous said... BALAS

kbanyakan jawapan kt atas mmg xlayak jadik PM...hahahaha

coretbirit :gmbar rosmah ^.^

Penyu said... BALAS

saya nak suh bini saya pakai tudung, nampak slim. takpayah nak gantung rantai gelang mutiara besar gedabak kat badan. er.... takyah jadi PM pun aku leh buat semua nih. hahaha

zikeryhassan said... BALAS

next PM makcik rosmah? WTH?

AZRI said... BALAS

errr..susah siot nak teka..

Sayidah Nafisah Ruslan said... BALAS

nak jadi PM ni bukan senang sebab nak kene jage hati semua pihak..hu2

gambar: macam rosmah je :p

Syazwan said... BALAS

ahahha. admiral dah gila. rosmah nak jadi the next PM??

hahaha. lagi lawak kalau ada 4 rosmah kat dunia nih XD

Anonymous said... BALAS

lepastu semalam jugak kecoh semua menghentam usop whilca bila beliau tweet.

Ala ala ceni.

"#kalausayaPM tahun depan kita buka puasa pukul 5"-usop whilca.

:/

Namee Roslan said... BALAS

kalau nk complaints mmg macam2..padahal jd pm ni bukan mudah. kadang tak sempat pun nak fikir benda remeh. so rakyat kena faham juga :D

@taufiqhelios said... BALAS

cak! haha..saye main gak..tapi idea tak betol

Admiral Hafiz said... BALAS

@Syakir Rahman haha
tp ada jugak tweet2 yg betul2 berguna kan?

Admiral Hafiz said... BALAS

@Muhd Fadil haha
nk bini mcm bik mama jugak ke?

Admiral Hafiz said... BALAS

@zikeryhassan haha
gurau jela

Admiral Hafiz said... BALAS

@azrijohan rugi klu x dpt teka
masa depan negara 2

Admiral Hafiz said... BALAS

@Nafisah Ruslan hehe
setuju2

Admiral Hafiz said... BALAS

@SyazwanSarawak part 4 rosmah tu mmg kelakar
haha

Admiral Hafiz said... BALAS

@dylla fadzil 小草莓 yeke?
x baca lak psl 2

Admiral Hafiz said... BALAS

@Namee Roslan hehe
xnk cari suami pak menteri?

Admiral Hafiz said... BALAS

@@taufiqhelios ko mmg
pernah ke idea2 ko tu betul?
haha